Z akých častí sa skladá bicykel? Kompletný popis.

Z akých častí sa skladá bicykel? Kompletný popis.

Bicykel sa skladá z mnohých častí, a pri kúpe je potrebné poznať aspoň minimálnu odbornú terminológiu. Uľahčí vám to komunikáciu s obchodníkom v kamennom obchode, ale rovnako aj celkový prieskum bicyklov na internete, keď sa budete detailnejšie zaujímať o zloženie bicykla. Stačí pochopiť zopár základných komponentov, ich význam a výber bicykla potom už nemusí sprevádzať strach z neznáma.

Vo všeobecnosti ľudia vraj preceňujú porozumenie pre predmety, ktoré dennodenne používajú a týka sa to aj bicyklov. Preto nie je hanba, pozrieť sa na bicykel trocha z bližšia.

Popis bicykla a jeho častí

Rám bicyklahorná, dolná a sedadlová rámová trúbka
Kontaktné bodysedlo, pedále, riadidlá
Kolesáplášť, duša, ráfik, ventil, náboj, špic
Osadenieprehadzovačka, reťaz, prevodníky, kľuka
Brzdeniebrzdový kotúč, brzdové páky
Odpruženieodpružená vidlica
ℹ️ Hmotnosťhmotnosť verzus nosnosť

Rám bicykla: horná, dolná a sedadlová rámová trúbka

Rám je srdcom bicykla, ostatné súčasti bicykla sú k nemu pripevnené. Rám bicykla býva v rôznych veľkostiach, tak aby mohol byť prispôsobený rôznym výškam a veľkostiam jazdcov. Vyrobený býva z kovu:

Hliník – rámy majú označenie Alu, Alloy a podobne. Vyrábajú sa rôzne zliatiny hliníka a prísad, ktoré zlepšujú vlastnosti hliníka. Hliníkové rámy sú na bicykloch v súčasnosti najčastejšie.
✅ Výhody – mäkký a ľahký materiál
❌ Nevýhody – nie je tak pružný

Uhlíkové vlákna (karbón) – najlepší a najdrahší materiál, z ktorého sa vyrábajú rámy. Na drahších modeloch bicyklov.
✅ Výhody – pevný a ľahký materiál, vysoká pružnosť aj pevnosť
❌ Nevýhody – vyššia cena

Oceľ – rámy majú označenie hi-ten alebo CrMo. Využitie len na lacnejších bicykloch, alebo detských bicykloch, či bicykloch BMX a freestyle.
✅ Výhody – vysoká pružnosť a nízka cena
❌ Nevýhody – vyššia hmotnosť

Ako presne vybrať veľkosť bicykla?

Správna veľkosť bicykla je pri kúpe nového bicykla úplne najpodstatnejšia, pretože ovplyvňuje celkový komfort z jazdy. …

Kontaktné body: sedlo, pedále, riadidlá

  • Sedlo na bicykel je základom dobrého bicykla. Na trhu je v súčasnosti veľké množstvo sedadiel, ktoré by sme mohli v zásade rozdeliť do 3 kategórií, podľa toho koľko času na bicykli v sedle strávite, podľa pohlavia na pánske a dámske sedlá a podľa účelu použitia. Sedlo je nasadené na sedlovku, vďaka ktorej sa môže zmeniť výška sedadla.
  • Sedlovka je tyč spájajúca rám a sedlo. Má nastaviteľnú dĺžku, aby výška sedla mohla vyhovovať rôzne vysokým ľuďom. K rámu sa dnes prirába tzv. rychloupinák, vďaka ktorému môžete rýchlo a ľahko zmeniť výšku sedlovky bez náradia.
  • Riadidlá a rukoväte bývajú rôznych tvarov, podľa druhu bicykla a rovnako sa líšia aj pedále (klasické, nášľapné, kombinované). Riadidlá sú spojené s predstavcom a sú určené na ovládanie smeru bicykla a súčasne na pripevnenie brzdových pák, pák radenia, gripov (mäkké rukoväte na uchopenie riadidiel) a ďalších doplnkov, ako je cyklocomputer, zvonček, mapa a mnoho ďalších. Majú rôzne tvary, napr. rovné, lomené = „lastovičky“, cestné – zahnuté dole = „barany“, špeciálne pre časovku – zahnuté nahor = „kozy“.

Kolesá: plášť, duša, ráfik, ventil, náboj, špic

Kolesá sa skladajú z gumového plášťa, ráfika a náboja, ktorý sa pomocou špicov, alebo niekedy nazývaných lúčov spája s ráfikom.

  • Ráfik je kovová obruč s profilom písmena U v reze, vytvárajúce miesto pre dušu a plášť. U kolies, ktoré sú určené pre profesionálny výkon, teda u kolies s predpokladom k väčšiemu zaťaženiu, sú ráfiky zdvojené. Poskytujú tak vyššiu odolnosť a bezpečnosť. V dnešnej dobe sa ráfiky u bežných kolies vyrábajú z duralu, u špeciálnych kolies môže byť ako materiál použité špeciálne zliatiny alebo kompozity.
  • Náboje sú stredy kolies, predného i zadného. Náboj je zložený, podobne ako je tomu u stredu kolesa, z ložísk, misiek a z matiek nasadených na stredovú os, ktorá je určená na uchytenie kolesa do vidlice.
  • Plášte sú gumy, ktoré majú za úlohu chrániť dušu a optimalizovať jazdné vlastnosti bicykla v teréne alebo na ceste. Plášte na horské bicykle sú široké s prepracovaným vzorom, ktorý umožňuje jazdu v náročnom teréne, naopak cestné bicykle majú vzorku len plytkú, sú úzke a hladké.

Osadenie: prehadzovačka, reťaz, prevodníky, kľuka

Hnacia sústava bicykla má typicky 1 – 30 prevodových stupňov, s až 12 vzadu (kazeta alebo náboj s vnútorným prevodom) a 1 – 3 vpredu (reťaze). Väčšina bicyklov používa tradičnú reťaz, ale niektoré mestské bicykle sú vybavené remeňovými pohonmi.

  • Prehadzovačka – menič prevodov za zadným kolesom.
  • Cez reťaz sa prenáša sila zo šliapania do zadného kolesa. Spája kazetu na stredovej osi a kazetu na osi zadného kolesa. Reťaz je potrebné často olejovať.
  • Prevodník – jedno až tri ozubené kolesá, prenášajúce pohyb šliapania z pedálov na reťaz.
  • Prešmykač – posúva reťaz po prevodníkoch.
  • Kľuky – kovová súčasť spájajúca pedál sa stredom. Kvalitné kľuky uľahčujú prenos sily na reťaz.

Ako fungujú prevody na bicykli? Vysvetlenie pre začiatočníkov

Na prvý pohľad sa môže zdať, že pochopenie prevodov na bicykli je príliš komplikované a je potrebné mať prinajmenšom …

Brzdenie: brzdový kotúč, brzdové páky

Existujú tri hlavné typy bŕzd. Torpédo (protišliapacia/nábojová brzda) sa používajú vďaka svojej nízkej cene napríklad v mestských alebo detských bicykloch, kde sa nepredpokladá dlhé cestovanie. Ráfikové brzdy sa nachádzajú na mnohých modeloch bicyklov, od lacných mestských bicyklov až po high-end cestné pretekárske bicykle. Kotúčové brzdy sa zas využívajú hlavne pri bicykloch jazdiacich v náročnejších terénoch. Sú ťažšie, ale zastavujú lepšie, s menšou vynaloženou silou a za všetkých podmienok – dážď, blato. Na ilustračnom obrázku modelového bicykla sa nachádzajú práve kotúčové brzdy.

Kotúčové brzdy verzus klasické brzdy? Ktorým dať prednosť?

Možno práve vyberáte bicykel a do užšieho výberu sa dostali bicykle, ktoré sú podobné v kvalite použitých …

Odpruženie: Odpružená vidlica

Odpružená vidlica tlmí hrbole a nárazy počas cesty. Čím nerovnejšia cesta a terén, tým viac odpruženia potrebujete. Celoodpružený bicykel je vhodný hlavne do ťažších terénov. Je potrebné počítať s vyššou obstarávacou cenou, hmotnosťou a vyššími nárokmi na údržbu. Pokiaľ na bicykli jazdíte skôr po spevnených cestách, tak odporúčam bicykel s prednou odpruženou vidlicou.

Predná vidlica je jeden z najdôležitejších prvkov bicykla, hlavne na horských bicykloch. Kvalitná vidlica uľahčí ovládanie bicykla a zlepší komfort jazdy.

8 rád a tipov ako si vybrať horský bicykel

Ak ste nováčikom v oblasti horských bicyklov a páči sa vám predstava jazdy drsným terénom, kde sa môžete aj …

Hmotnosť bicykla vs. nosnosť bicykla

Hmotnosť bicykla môže byť pre niekoho rozhodujúcim faktorom, pre niekoho zas nebude príliš podstatná. Najmä u detských bicyklov pre menšie deti je dobré dať na hmotnosť pozor a dať prednosť ľahším bicyklom. Hmotnosť bicykla ovplyvňuje hlavne použitý materiál rámu. Bežná hmotnosť pri horských a crossových bicyklov sa pohybuje okolo 13-15kg. Pri cestných bicykloch je to pod 10kg. Hmotnosť detských bicyklov je veľmi rôzna.

Orientačná nosnosť horských, cestných a crossových bicyklov je do 120kg. Nosnosť trekingových bicyklov je do 140kg. Nosnosť detských bicyklov s priemerom kolesa 12 „až 16“ je cca 50kg, detských bicyklov s priemerom kolesa 20 „je 80kg a detských bicyklov s priemerom kolesa 24“ až 100kg. Všetky tieto informácie sú samozrejme len orientačné.

Typy bicyklov. Podrobné vysvetlenie s fotkami.

Ešte nikdy predtým nebol výber bicyklov tak široký ako teraz, čo je na jednej strane skvelé, no na strane druhej to …
      PLANETBIKE
      Logo