Bicykel sa skladá z mnohých častí, a pri kúpe je potrebné poznať aspoň minimálnu odbornú terminológiu. Uľahčí vám to komunikáciu s obchodníkom v kamennom obchode, ale rovnako aj celkový prieskum bicyklov na internete, keď sa budete detailnejšie zaujímať o zloženie bicykla. Stačí pochopiť zopár základných komponentov, ich význam a výber bicykla potom už nemusí sprevádzať strach z neznáma.
Vo všeobecnosti ľudia vraj preceňujú porozumenie pre predmety, ktoré dennodenne používajú a týka sa to aj bicyklov. Preto nie je hanba, pozrieť sa na bicykel trocha z bližšia.
Popis bicykla a jeho častí
Rám bicykla | horná, dolná a sedadlová rámová trúbka |
Kontaktné body | sedlo, pedále, riadidlá |
Kolesá | plášť, duša, ráfik, ventil, náboj, špic |
Osadenie | prehadzovačka, reťaz, prevodníky, kľuka |
Brzdenie | brzdový kotúč, brzdové páky |
Odpruženie | odpružená vidlica |
ℹ️ Hmotnosť | hmotnosť verzus nosnosť |
Rám bicykla: horná, dolná a sedadlová rámová trúbka
Rám je srdcom bicykla, ostatné súčasti bicykla sú k nemu pripevnené. Rám bicykla býva v rôznych veľkostiach, tak aby mohol byť prispôsobený rôznym výškam a veľkostiam jazdcov. Vyrobený býva z kovu:
Hliník – rámy majú označenie Alu, Alloy a podobne. Vyrábajú sa rôzne zliatiny hliníka a prísad, ktoré zlepšujú vlastnosti hliníka. Hliníkové rámy sú na bicykloch v súčasnosti najčastejšie.
✅ Výhody – mäkký a ľahký materiál
❌ Nevýhody – nie je tak pružný
Uhlíkové vlákna (karbón) – najlepší a najdrahší materiál, z ktorého sa vyrábajú rámy. Na drahších modeloch bicyklov.
✅ Výhody – pevný a ľahký materiál, vysoká pružnosť aj pevnosť
❌ Nevýhody – vyššia cena
Oceľ – rámy majú označenie hi-ten alebo CrMo. Využitie len na lacnejších bicykloch, alebo detských bicykloch, či bicykloch BMX a freestyle.
✅ Výhody – vysoká pružnosť a nízka cena
❌ Nevýhody – vyššia hmotnosť
Ako presne vybrať veľkosť bicykla?
Kontaktné body: sedlo, pedále, riadidlá
- Sedlo na bicykel je základom dobrého bicykla. Na trhu je v súčasnosti veľké množstvo sedadiel, ktoré by sme mohli v zásade rozdeliť do 3 kategórií, podľa toho koľko času na bicykli v sedle strávite, podľa pohlavia na pánske a dámske sedlá a podľa účelu použitia. Sedlo je nasadené na sedlovku, vďaka ktorej sa môže zmeniť výška sedadla.
- Sedlovka je tyč spájajúca rám a sedlo. Má nastaviteľnú dĺžku, aby výška sedla mohla vyhovovať rôzne vysokým ľuďom. K rámu sa dnes prirába tzv. rychloupinák, vďaka ktorému môžete rýchlo a ľahko zmeniť výšku sedlovky bez náradia.
- Riadidlá a rukoväte bývajú rôznych tvarov, podľa druhu bicykla a rovnako sa líšia aj pedále (klasické, nášľapné, kombinované). Riadidlá sú spojené s predstavcom a sú určené na ovládanie smeru bicykla a súčasne na pripevnenie brzdových pák, pák radenia, gripov (mäkké rukoväte na uchopenie riadidiel) a ďalších doplnkov, ako je cyklocomputer, zvonček, mapa a mnoho ďalších. Majú rôzne tvary, napr. rovné, lomené = „lastovičky“, cestné – zahnuté dole = „barany“, špeciálne pre časovku – zahnuté nahor = „kozy“.
Kolesá: plášť, duša, ráfik, ventil, náboj, špic
Kolesá sa skladajú z gumového plášťa, ráfika a náboja, ktorý sa pomocou špicov, alebo niekedy nazývaných lúčov spája s ráfikom.
- Ráfik je kovová obruč s profilom písmena U v reze, vytvárajúce miesto pre dušu a plášť. U kolies, ktoré sú určené pre profesionálny výkon, teda u kolies s predpokladom k väčšiemu zaťaženiu, sú ráfiky zdvojené. Poskytujú tak vyššiu odolnosť a bezpečnosť. V dnešnej dobe sa ráfiky u bežných kolies vyrábajú z duralu, u špeciálnych kolies môže byť ako materiál použité špeciálne zliatiny alebo kompozity.
- Náboje sú stredy kolies, predného i zadného. Náboj je zložený, podobne ako je tomu u stredu kolesa, z ložísk, misiek a z matiek nasadených na stredovú os, ktorá je určená na uchytenie kolesa do vidlice.
- Plášte sú gumy, ktoré majú za úlohu chrániť dušu a optimalizovať jazdné vlastnosti bicykla v teréne alebo na ceste. Plášte na horské bicykle sú široké s prepracovaným vzorom, ktorý umožňuje jazdu v náročnom teréne, naopak cestné bicykle majú vzorku len plytkú, sú úzke a hladké.
Osadenie: prehadzovačka, reťaz, prevodníky, kľuka
Hnacia sústava bicykla má typicky 1 – 30 prevodových stupňov, s až 12 vzadu (kazeta alebo náboj s vnútorným prevodom) a 1 – 3 vpredu (reťaze). Väčšina bicyklov používa tradičnú reťaz, ale niektoré mestské bicykle sú vybavené remeňovými pohonmi.
- Prehadzovačka – menič prevodov za zadným kolesom.
- Cez reťaz sa prenáša sila zo šliapania do zadného kolesa. Spája kazetu na stredovej osi a kazetu na osi zadného kolesa. Reťaz je potrebné často olejovať.
- Prevodník – jedno až tri ozubené kolesá, prenášajúce pohyb šliapania z pedálov na reťaz.
- Prešmykač – posúva reťaz po prevodníkoch.
- Kľuky – kovová súčasť spájajúca pedál sa stredom. Kvalitné kľuky uľahčujú prenos sily na reťaz.
Ako fungujú prevody na bicykli? Vysvetlenie pre začiatočníkov
Brzdenie: brzdový kotúč, brzdové páky
Existujú tri hlavné typy bŕzd. Torpédo (protišliapacia/nábojová brzda) sa používajú vďaka svojej nízkej cene napríklad v mestských alebo detských bicykloch, kde sa nepredpokladá dlhé cestovanie. Ráfikové brzdy sa nachádzajú na mnohých modeloch bicyklov, od lacných mestských bicyklov až po high-end cestné pretekárske bicykle. Kotúčové brzdy sa zas využívajú hlavne pri bicykloch jazdiacich v náročnejších terénoch. Sú ťažšie, ale zastavujú lepšie, s menšou vynaloženou silou a za všetkých podmienok – dážď, blato. Na ilustračnom obrázku modelového bicykla sa nachádzajú práve kotúčové brzdy.
Kotúčové brzdy verzus klasické brzdy? Ktorým dať prednosť?
Odpruženie: Odpružená vidlica
Odpružená vidlica tlmí hrbole a nárazy počas cesty. Čím nerovnejšia cesta a terén, tým viac odpruženia potrebujete. Celoodpružený bicykel je vhodný hlavne do ťažších terénov. Je potrebné počítať s vyššou obstarávacou cenou, hmotnosťou a vyššími nárokmi na údržbu. Pokiaľ na bicykli jazdíte skôr po spevnených cestách, tak odporúčam bicykel s prednou odpruženou vidlicou.
Predná vidlica je jeden z najdôležitejších prvkov bicykla, hlavne na horských bicykloch. Kvalitná vidlica uľahčí ovládanie bicykla a zlepší komfort jazdy.
8 rád a tipov ako si vybrať horský bicykel
Hmotnosť bicykla vs. nosnosť bicykla
Hmotnosť bicykla môže byť pre niekoho rozhodujúcim faktorom, pre niekoho zas nebude príliš podstatná. Najmä u detských bicyklov pre menšie deti je dobré dať na hmotnosť pozor a dať prednosť ľahším bicyklom. Hmotnosť bicykla ovplyvňuje hlavne použitý materiál rámu. Bežná hmotnosť pri horských a crossových bicyklov sa pohybuje okolo 13-15kg. Pri cestných bicykloch je to pod 10kg. Hmotnosť detských bicyklov je veľmi rôzna.
Orientačná nosnosť horských, cestných a crossových bicyklov je do 120kg. Nosnosť trekingových bicyklov je do 140kg. Nosnosť detských bicyklov s priemerom kolesa 12 „až 16“ je cca 50kg, detských bicyklov s priemerom kolesa 20 „je 80kg a detských bicyklov s priemerom kolesa 24“ až 100kg. Všetky tieto informácie sú samozrejme len orientačné.