Sú elektrobicykle Crussis dobré?

Elektrobicykle Crussis od českého výrobcu, ktorých tvárou sa stal Jaromír Jágr, navyšujú svoju výrobu (Crussis Electrobikes expands production capacity with new Czech facility) a stávajú sa stále populárnejšie.
Odborníci z priemyslu naznačujú, že ročná produkcia spoločnosti Crussis Elektrobikes s.r.o. sa tento rok zvýši na 30 tisíc kusov, ale dopyt je ešte väčší. Elektrobicykle Crussis väčšinou využívajú motory Bafang, pričom asi cca 20% výroby je postavená na motore Bosch. Značka pomaly zvyšuje svoje predaje v celej Európe prostredníctvom online predajných kanálov ako je sieť predajní inSPORTline – insportline.sk alebo nemecký greatbike.eu
Natíska sa teda otázka – Sú tieto elektrobicykle kvalitné? Stoja za tú cenu alebo sa dajú v tejto cenovej kategórii bicyklov nájsť lepšie alternatívy?
Cena elektrobicyklov Crussis
Elektrobicykle Crussis patria medzi jedny z najlacnejších elektrobicyklov na trhu.
V článku, kde nájdete prehľad viac ako 600 elektrobicyklov (Porovnanie viac ako 600 elektrobicyklov! Aká je cena elektrobicyklov?), ktoré boli dostupné na trhu, vyšla značka Crussis ako jedna z najlacnejších. Spomedzi ostatných značiek sa umiestnila na 8. mieste, ak vezmeme do úvahy všetky typy elektrobicyklov – horské, trekové, skladacie aj mestské.
Ak sa zameráme len na horské elektrobicykle, Crussis elektrobicykle sú štvrté najlacnejšie a horské elektrobajky začínajú na cenovke cca 1500€. Cenovo sú podobne na úrovni cien horských elektrobicyklov Decathlon, Mountfield alebo Apache.

Obrázok v plnej veľkosti si môžete prezrieť na tomto mieste.
Kvalita motorov elektrobicyklov Crussis
Motor, základ elektrobicykla. Najviac používané motory čínsky Bafang, alebo taliansky Oli. Sú kvalitné?
Tak ako pri všetkých produktoch, aj pri motoroch do elektrobicyklov platí, že existujú prvotriedni výrobcovia, ktorých kvalita je už dlhými rokmi overená (napríklad motory Bosh, Shimano, Yamaha) a potom je tu zvyšok.

Parametre „na papieri“ vs. parametre v praxi
Najväčšie zastúpenie v elektrobicykloch Crussis má aktuálne motor Bafang M400 s krútiacim momentom až 80 Nm (Čo je to krútiaci moment?), aj keď vo vyšších modeloch nájdete aj Bafang M500 s krútiacim momentom 95 Nm. Oli má krútiaci moment 83 Nm. Čo sa týka ceny, tak modely s motorom Oli sú o kúsok drahšie.
V praxi je krútiaci moment motora 80 Nm úplne postačujúci pre väčšinou rekreačných jazdcov. „Krútiaci moment 80Nm dodáva motoru naozaj silu, ktorú určite využijeme či už pri turistickom jazdení alebo pravidelnom jazdení za prácou. Dokonca, ak sa do toho poriadne oprieme na križovatke tak môžeme vyštartovať rýchlejšie než akékoľvek auto“ (test motora Bafang M400 nájdete tu). Motory Bosh a Yamaha sú samozrejme výkonnejšie, ale elektrobicykle s týmito motormi si priplatíte o dosť viac. Preto Bafang motory v strednej triede elektrobicyklov kraľujú.
OLI motor je vyrábaný v Európe a zanecháva za sebou pozitívne reakcie. OLI Sport je jednoducho povedané tichý výkony motor, ktorý nemal problém s asistenciou či už pri nižšej záťaži šliapania alebo vyššej záťaži (test motora OLI nájdete tu).
Ak teda hľadáte elektrobicykel v strednej triede, motory Bafang a OLI vám budú vyhovovať.
Batérie a dojazd elektrobicyklov Crussis
Srdce elektrobicykla je ukryté v kvalitnej batérii.
Z pohľadu zákazníka je dojazd tým najdôležitejším faktorom pri kúpe e-bicykla. Je to ale pravdupovediac trochu nespoľahlivý údaj, ktorý sa v reále bude líšiť v závislosti od hmotnosti cyklistov, profilu trate, stupňa asistencie, štýlu jazdy a ďalších špecifických faktorov.
Horské alebo trekové bicykle značky Crussis sú väčšinou vybavené vysokokapacitnou batériou Panasonic 36V / 20 Ah (720 Wh), ktorá je úplne integrovaná do rámu. V kombinácii so stredovým motorom tak prispieva k ideálnemu vyváženiu celého bicykla. Na jedno nabitie vás takto silná batéria dovezie až 170 km ďaleko (v závislosti od profilu trate). Batéria je vybavená BMS doskou (Battery Management System), ktorá ju chráni pred prehriatím, skratom alebo prebitím.

Recenzie a skúsenosti s elektrobicyklami Crussis
Elektrobicykle Crussis sú známe najmä na Slovensku, v Čechách a Nemecku, ale ich trh sa pomaly začína rozrastať aj ďalej. Zahraničné weby sa zhodujú na kvalite bicyklov. Jedna z recenzií na stránke ebiketips.road.cc
Recenzia Crussis e-Cross 1.6 Mens Hybrid

Celkovo – 4/5 ⭐
Kvalita spracovania – 4/5 ⭐
Výkon – 4/5 ⭐
Hodnota za peniaze – 4/5 ⭐
Mnohé ďalšie recenzie (či už video, alebo články) tiež spoločne chvália kvalitu bicyklov. Ak máte radi video-hodnotenia, odporúčam pozrieť video, kde dlhodobo testovali crossový bicykel Crussis: Čo nám prezradilo dlhodobé testovanie ebike Crussis?
Niektoré z recenzií zákazníkov
⭐⭐⭐⭐⭐ (Dámsky horský elektrobicykel Crussis e-Fionna 9.6)
zatiaľ plná spokojnosť s výberom e-bicykla, s veľkosťou rámu, /aj dizajnom/, prevádzka zatiaľ bezchybná, poskladanie nenáročné, bolo potrebné mierne doladenie prehadzovačky a úprava dosadenia plášťa zadného kolesa
⭐⭐⭐⭐⭐ (Dámsky horský elektrobicykel Crussis e-Guera 9.6)
Zatím najeto 50 km tak nemohu více posuzovat.Jinak pěkné kolo a hlavně suprově pomáhá do kopců
⭐⭐⭐⭐⭐ (Crossový elektrobicykel Crussis ONE-OLI Cross 8.6)
Kolo mám krátce, už jsem s ním vyrazil do beskydských kopců a zatím nezklamalo, dostal jsem se do míst, kde jsem dříve nikdy nebyl, protože jsem se na kole vyhýbal kopcům. Baterka se vybíjí pomalu, pokud člověk používá přípomoc 1 nebo 2 (ty nejslabší). Silnější přípomoci (3, 4 a 5) vůbec nepoužívám, to bych pak skoro ani nemusel šlapat. Přehazovačka má převody pro všechny rychlosti. Ty nejlehčí převody do kopce jsou asi trochu zbytečné díky elektromotoru, ale pokud by došla baterka, tak by se asi hodily, na nejlehčí převod se dá bez baterky vyjet i prudký kopec (ale pomalu). Měl jsem obavu, že motor bude mít dlouhou odezvu (například že přestanu šlapat a motor se vypne až po vteřině), ale není tomu tak, motor reaguje hned, takže i přehazování je v pohodě, pokud člověk nechce trápit přehazovačku a nechce přehazovat v zátěži, tak prostě jen stačí na chvilku šlápnout menší silou (navolno), motor hned ubere, pak přehodit, a pak zase šlapat plnou silou. Pokud se nic nepokazí, budu spokojen.
- Silný a poměrně tichý motor, pomáhá citlivě podle síly šlapání
- Kolo se hodí na silnici a do lehkého terénu
- Displej/cyklopočítač má zajímavou funkci, kdy ukazuje ve wattech, kolik aktuálně člověk šlape a kolik mu dopomáhá motor
- Kolo není tak mohutné jako jsou horské elektrokola
- Přehledný barevný displej
- Necítím odpor motoru, když jedu s vypnutým motorem
- Dlouhý dojezd s baterií 630 Wh, pokud člověk jede na menší přípomoc
- Citlivé silné brzdy
- Na mě možná moc tvrdé sedlo
- Pokud by se motor pokazil, mám obavu, že na něj nebude ještě tolik náhradních součástek jako na motory jiných značek, protože je to novinka
- Kdybych chtěl jet na kole bez baterie, tak to bude vypadat divně, protože tam bude v rámu velká díra (baterie je zároveň i kryt na tu díru, nedá se to oddělit)