O elektrobicykloch ste už určite počuli. Čarovný bicykel s motorom, ktorý sa začína medzi ľudmi čoraz viac a viac objavovať. Musím sa priznať, môj vzťah k elektrobicyklom bol skeptický. Rovnako ako kedysi k umývačkám riadu, alebo robotickým vysávačom. Keď som šliapala do kopca na svojom „obyčajnom“ cestnom bicykli a obiehal ma cyklista s neprirodzenou ľahkosťou, vždy som zvraštila čelo.
Toto leto sa pred cestou na dovolenku objavili v kufri auta dva požičané skladacie elektrobicykle. „Bude to sranda, uvidíš“. No to teda uvidím… Tu je moje úprimné zhodnotenie.
Ako vlastne elektrobicykle fungujú?
Mám rada nové inovatívne veci a preto som sa rada s elektrobicyklom zoznámila. K dispozícii som mala skladací elektrobicykel, ktorý sa bez problémov vošiel do kufra auta. Hmotnosť takéhoto typu bicykla bola pre mňa tak akurát (17kg) a tým pádom som si vedela poradiť aj s jeho vyberaním či skladaním. Náš model mal vyberateľnú batériu (+2kg), to znamená že jeho manipulovateľná váha bola ešte kúsok nižšia.




Ako môžete vidieť na fotografiách, batéria sa vkladala sa do zadného nosiča, uzamkla sa kľúčom, aby sa pri jazde nijako nehýbala a všetky elektrické spoje boli na poriadku a zo spodnej časti sa zapla. Tak bol bicykel pripravený, aby odhalil svoje čaro.
Na prednej rúčke bicykla bol umiestnený ovládací displej – tu sa funkcia batériového pohonu vypínala, alebo zapínala.

Indikátor batérie jednoducho a rýchlo ukazoval koľko z kapacity batérie zostáva ešte k dispozícii. A tá najzaujímavejšia časť: v časti mód si volíte, ako chcete aby vám bicykel „pomáhal“ s výkonom, čo následne ovplyvňuje aj to, ako rýchlo viete ísť. Ja som mala k dispozícii 3 stupne (najviac sa na elektrobicykloch objavujú 4 stupne).
Väčšina elektrobicyklov funguje tak, že pomáha cyklistovi počas pedálovania úmerne jeho sile. Bicykel vám pomáha iba vtedy, keď zapájate vlastnú silu a opierate sa do pedálov (na rozdiel napríklad od elektrickej kolobežky, ktorá sa hýbe bez zapojenia vašej sily). Ovládací displej na riaditkách dáva možnosť vybrať si stupeň „asistencie“, ktorý elektromotor poskytne. Tá najnižšia Vám zväčša pridá k vášmu výkonu približne 25 % pomoci a najvyššia dokáže ísť až k 300 percentám. Stále to však je, a bude bicykel, pri ktorom treba šliapať do pedálov. Elektrický motor funguje len ako výpomoc.
– so snímačom otáčok – sila asistencie elektrobicykla je priamo úmerná frekvencii pedálovania
– s tlakovým snímačom “torzným” – sila asistencie elektromotora je závislá na krútiacom momente, resp. sile pedálovania (akou silou sa človek „oprie do pedálov“)
Najčastejšie používané systémy Shimano a Bosch používajú torzný snímač. Nástup pomocného motora je tak jemnejší a plynulejší.
Takže aký to bol vlastne pocit sadnúť si na bicykel, zapnúť elektro pohon a vybrať sa na cestu?
Pri prvom šľapaní do kopca som mala na tvári úsmev ako Budha. 🙂 Bolo to ako keby ste do nôh dostali Heraklovu silu. Bicykel vytvoril pocit, akoby som bicyklovala po rovine, aj keď som vlastne išla do kopca.
To najväčšie prekvapenie ešte ale len prišlo.
Ako dlho vydrží batéria elektrobicykla
Aj napriek prvotnému nadšeniu z pocitu jazdy na elektrobicykli mi zostalo trocha skepticizmu. Bicykel sa mi zapáčil a preto sme ho začali používať čoraz častejšie – cesty do obchodu alebo na domáci trh, preskúmanie nových pláží alebo zákutí ostrova… Ako dlho vydrží naše šantenie po kopcovitom ostrove?
Batéria mala kapacitu 10 Ah, a výrobca udáva dojazd na jedno nabitie až 90 km. Na úvodné nabitie sme najazdili asi 60 km, a batéria stále nebola vybitá. Bicykel mal 7 stupňovú prehadzovačku, a prevody som často menila a prispôsobovala módu asistencie elektromotora, ktorý som si nastavila. Ak som išla prudkým kopcom nahor, prevod som stiahla na čo najnižšie, aby som vedela zapojiť čo najviac vlastnú silu. K tomu som zvolila stredný asistenčný mód.
Neexistuje nijaký univerzálny návod, sami na bicykli ucítite ako sa vám pôjde najlepšie a najľahšie a zistíte, ako prispôsobiť stupeň prevodu a stupeň asistencie terénu, po ktorom idete. Ale garantujem, že sa vám to bude páčiť.
Malý teaser na letnú dovolenku s bicyklom 🙂








Hrubé plášte elektrobicykla zároveň umožnia aj jazdu v horšom teréne. Pieskovo kamenistá cesta nebol pre bicykel väčší problém.
Batéria elektrobicykla sa dobíja pomocou bežnej zásuvky, priemerne to trvalo 3-5 hodín v závislosti od vybitia batérie.

Ozajstný test výdrže batérie
Aby sme naozaj „preklepli“ výdrž batérie, naplánovali sme si cyklotúru na pevnosť Sveti Mihovil (265 mnm). Až na vrch kopca vedie asfaltová cesta a v najstrmších stúpaniach tesne pred cieľom je prevýšenie 13%. Kým sme prišli pod stúpanie (trasa 13 km), celý čas som pozorovala batériu a jej stav, keďže ma naozaj nelákala predstava tlačenia bicykla a seba do kopca. Ale baterka nejavila žiadne známky „únavy“ a do stúpania sme sa vydali s plnou kapacitou.
Mala som obavy a bola skeptická (do tretice). Bicykel si však poradil aj s náročným stúpaním, jediná moja úloha bola neprestať šľapať. Pretože bicykel vám bude asistovať iba vtedy, keď do pedálov tlačíte sami a zastaviť sa a následne rozbiehať do takého kopca, nie je sranda.

Musím povedať, že bicykel sa s náročným šľapaním „pobil“ naozaj skvele a zvládol celú cestu. Na prevodníku som mala zaradený najnižší stupeň a stupeň asistencie bicykla som menila medzi strednou a vysokou intenzitou. Jediným problémom bolo posledné stúpanie – kombinácia 13% stúpania a 33 stupňového slnka na poludnie nebola dobrá kombinácia – musela som zosadnúť. Odmenou bol nezabudnuteľný výhľad.
Výsledky testu batérie
Celkovo sme v ten deň prešli cca 33 km, s priemernou rýchlosťou 20 km. Na konci jazdy nám zostala k dispozícii stále polovičná kapacita batérie. Každý elektrobicykel so zabudovaným motorom má ako súčasť výbavy aj cyklopočítač, ktorý zobrazuje všetky potrebné informácie – aktuálna rýchlosť, priemerná rýchlosť čas na bicykli. Štatistiky z výletu vidíte na cyklopočítači nižšie.
Po tomto výlete ma už skepticizmus opustil.




Výhody a nevýhody elektrobicykla
Opíšem trocha netradične nevýhody, pretože aj na dovolenke ma najviac zaťažovala jedna vec. Výhody som vám trochu bližšie vykreslila v predchádzajúcich riadkoch.
Ako uvádzam vyššie, elektrobicykle sú lákadlom pre zlodejov. To je žiaľbohu v dnešnej dobe pravda. Na dovolenke sme nemali možnosť uzamknutia v garáži (našťastie – ostrovné mestečko, kde sme boli, je malé a nechodí tam veľa turistov). Preto sme si dovolili nechať bicykle pred domom a uzamknúť ich.


Jeden bicykel mi však už ukradli, a rozhodne som netúžila po tejto skúsenosti znova. Preto som ich podchvíľou kontrolovala. Ak nemáte možnosť uskladnenia elektrobicykla priamo v byte, tak odporúčam investovať do kvalitných zámkov a zabezpečenia.
Ponuku zámkov na bicykel môžete nájsť v obchode.
Odporúčané elektrobicykle
TOP 10 najlacnejších elektrobicyklov
Celkové zhodnotenie
Elektrobicykel som si naozaj veľmi užila a do budúcna plánujem zakúpenie vlastného. Nie je to tak, že elektrobicyklom zleniviete, otvorí sa vám úplne iná dimenzia vychutnania si cyklocesty.
Veľmi sa mi páčilo zhodnotenie elektrobicyklov, na ktoré som náhodou natrafila na sociálnych sieťach – nenapísala by som to presnejšie.

„Elektrobicykle sú skvelé! Mám doma viacero bicyklov, do práce dochádzam na bicykli, chodím na cyklotúry. Žiadny z bicyklov, ktorý mám, nie je elektrobicykel, ale myslím si, že sú úžasné! Rád vidím, že ľudia, ktorí by inak chodili autom, chodia do práce na elektrobicykli. Rovnako rád vidím starších ľudí ako chodia na ebajkoch na cyklotúry, pretože na ich tvárach je jasne poznať, že kvalita ich života sa zvýšila. Rád vidím ženy, matky ako na elektrobicykloch vozia svoje jedno/dve deti do parkov, škôl, na krúžky…
V podstate elektrobicykle menia svet. Nielen tým, že jazdením na bicykli sa neznečisťuje ovzdušie, ale najmä tým že elektrobicykle pomáhajú aktívne zlepšovať život ľudí, ktorí na nich jazdia.“
Porovnanie viac ako 600 elektrobicyklov! Aká je cena elektrobicyklov? Náš výber
Často kladené otázky
Áno funguje. Ja som takto jazdila po veľmi štrkových cestách, kedy kolesá trošku kĺzalo a hodilo sa mi, aby som šla veľmi pomaly. Ak sa na elektrobicykli vybije batéria, viete na ňom prísť bezpečne zasa domov. Elektrický motor funguje len ako výpomoc. Ale môže to byť náročnejšie, pretože elektrobicykle sú ťažšie a aj majú hrubšie plášte, tým pádom sa potrebujete do pedálov viac zaprieť.
Takmer všetky elektrobicykle, ktoré sú od začiatku konštruované ako elektrobicykle, majú motor umiestnený pri stredovom zložení (oblasť okolo kľuky a pedálov – čo je kľuka, nájdete vysvetlenie v článku Popis častí bicykla.) Vyžaduje si to upravenú kostru, ale na druhú stranu je hmotnosť ideálne rozvrhnutá pre všetky druhy jázd. Rovnako potom nie je problém opraviť defekt na kolese, tak ako pri elektrobicykloch, ktoré majú motor na prednom alebo zadnom kolese.
Elektrobicykel nie je bicykel v tele mopeda. Motor elektrobicykla vám pomáha, len vtedy ak sami pedálujete. Moped funguje aj bez vašej energie. Európska legislatíva tiež presne upravuje, čo je elektrobicykel, a čo už motorové vozidlo. Elektrobicykel musí mať výkon do 250W a motor je len asistenčný. Tiež sa táto asistencia musí pri rýchlosti 25 km/h sama odpojiť. Ak sa dodržia tieto pravidlá, ide stále o bicykel a nie je potrebné dodatočné vodičské oprávnenie.