Ako určiť kvalitu cestného bicykla a správne si vybrať

Ako určiť kvalitu cestného bicykla a správne si vybrať

Cestné bicykle sú na prvý pohľad veľmi jednoducho rozoznateľné bicykle aj pre laikov v cyklistike. Niekedy sú tieto bicykle nazývané aj žiletky. Sú rýchle a ľahké, s riadidlami v tvare „baranov“ a kolesami 28″ s hladkými a tenkými plášťami, ktoré sa dajú nafúkať na vysoký tlak a majú tak schopnosť rýchlej jazdy.

Jednotlivé modely cestných bicyklov sa od seba líšia najmä kvalitou rámu, osadením a geometriou, čo sa následne premieta aj do ceny bicykla. Toto všetko sú faktory, ktoré by ste pri výbere cestného bicykla mali zvažovať, ale nie je až tak náročné sa v nich vyznať, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Cieľom tohto článku je, aby ste sa naučili orientovať v kvalite cestných bicyklov rýchlo a jednoducho, aby vám to pomohlo správne si porovnať jednotlivé modely a nakoniec si vybrať si pre vás ten správny. Poďme sa na to spoločne pozrieť.

Čo tvorí kostru bicykla?

Rám

Rám je srdcom bicykla a výber vhodného rámu je kľúčový, aby ste sa na cestnom bicykli cítili dobre. Veľa vecí na bicykli sa dá neskôr vymeniť – sedlo, kolesá, brzdy, aj hnacia sústava, ale rám by mal sedieť hneď od začiatku. Rámy sa líšia svojou veľkosťou, geometriou a materiálom, z ktorého sú vyrobené.

Materiál rámuNa cestných bicykloch sa môžete stretnúť s dvoma hlavnými materiálmi – hliník alebo karbón. Oba materiály majú svoje výhody aj nevýhody. Hliník však býva použitý na cestných bicykloch, ktoré sú určené pre začiatočníkov alebo stredne pokročilých, pretože je lacnejší ako karbón a nie je tak pružný. Hliníkové rámy sú na bicykloch v súčasnosti najčastejšie a pri cestných bicykloch v strednej triede sa využívajú najviac. Hliník je mäkký a ľahký, ale nie je tak pružný ako karbón. Bicykle vo vyšších cenových triedach majú rámy vyrobené z karbónu. Čím je rám pevnejší a má nižšiu hmotnosť, tým stúpa jeho cena, kvalita ale aj váš pôžitok z jazdy.

ℹ️ Ak vás zaujíma, či je rozdiel medzi hliníkovým a karbónovým rámom, okrem hmotnosti naozaj aj cítiť, tak odpoveď je áno. Karbón lepšie pohlcuje nerovnosti povrchu, po ktorom idete, to znamená, že jazda na cestnom bicykli nebude tak tvrdá. Ak ste začínajúci jazdec/jazdkyňa a bicyklovanie beriete skôr ako hobby a v sedle bicykla netrávite často a dlhé hodiny, tak vám samozrejme úplne postačí hliníkový rám. Aj tie sa totiž dajú rôznymi výrobnými technológiami upraviť tak, aby ich hmotnosť bola čo najnižšia.
Geometria rámuAk kupujete svoj prvý bicykel, alebo kupujete bicykel cez internet, je ťažké odhadnúť či vám bude bicykel sedieť. Jazda vám nesmie spôsobovať žiadne bolesti chrbta ani nijaký diskomfort. Rám je srdcom bicykla a aj malé centimetre a uhly rozhodujú o tom, či posed na ňom bude pre vás príjemný alebo nie, či budete na bicykli moc naklonení dopredu, alebo skôr naopak, či bude váš posed uvoľnený. Každý preferuje niečo iné. V súčasnosti sa pri cestných bicykloch stala obľúbená tzv. geometria „endurance“. To znamená, že geometria rámu je urobená tak, že posadí jazdca do vystretejšej polohy, takže má pohodlnejší posed. Je to vhodné pre všetkých, ktorí radi trávia na bicykli viac času a preferujú pohodlnosť v sedle pred pretekárskou rýchlosťou. Myslím si, že takýto posed vyhovuje prevažnej väčšine jazdcov.

Pri cestných bicykloch preto odporúčam, aby ste si podrobne naštudovali geometriu rámu. Viem, že pre začiatočníka v oblasti cyklistiky to môže byť veľmi neľahká úloha. Stránka Bike Insights má databázu bicyklov, kde algoritmus podľa geometrie rámu vypočíta, či posed na ňom bude viac vzpriamený alebo agresívny. Škálu možných typov posedov, ktorú stránka používa nájdete TU. Ak sa bicykel v databáze nenachádza, môžete jeho geometriu podľa mier uvedených výrobcom bicykla doplniť.

ℹ️ Pre každý cestný bicykel, ktorý recenzujem, túto geometriu dopĺňam ja, ak sa ešte v databáze nenachádza. A bicykel potom vyhodnocujem aj na základe týchto poznatkov.
Veľkosť rámuPo výbere materiálu rámu a jeho geometrii sa veľkosť rámu stáva alfou a omegou správneho výberu cestného bicykla. Veľkosť rámu určuje veľkosť bicykla. Výberom vhodnej veľkosti rámu začnite od svojej výšky v cm. Je to dôležitý faktor, veľakrát sa dá trafiť do veľkosti rámu práve vďaka telesnej výške, ale musí vám zároveň sedieť aj geometria rámu.

Veľkosť bicykla sa vyjadruje viacerými spôsobmi. Môže byť vyznačená podľa písmen XS, S, M, L, XL , alebo podľa cm, vždy to záleží od konkrétneho výrobcu bicykla. Tiež treba dať pozor na to, že neplatí jednotný spôsob označovania veľkostí, a niekedy číslovanie môže byť odlišné aj pri tom istom výrobcovi, len iných modelov bicyklov.

ℹ️ Pre cestné bicykle, ktoré vkladám do mnou vytvoreného prehľadu bicyklov, ktorý nájdete TU sa snažím vždy doplniť veľkostnú tabuľku priamo od výrobcu bicykla, pretože viem, že niekedy je veľmi ťažko sa k nej v eshopoch dopátrať a výber veľkosti bicykla je kľúčový.
SúvisiaceAko správne vybrať veľkosť bicykla?
Z akých častí sa skladá bicykel? Kompletný popis

Vidlica

Vidlice na cestných bicykloch nie sú odpružené, ale pevné tzv. rigid. Aj na modeloch bicyklov určených pre začiatočníkov, ktorých rámy sú vyrobené z hliníku, nájdete veľmi často vidlice, ktoré sú vyrobené z karbónu. Lepšie tak pohlcujú vibrácie a znižujú celkovú hmotnosť bicykla. Karbónová vidlica na bicykloch s hliníkovými rámami je v súčasnosti štandard.

Aké je osadenie, hnacia sústava a brzdy?

Riadiace a brzdové páky, prehadzovač, prevodník, kazeta, kľuky, prešmykovač, brzdy atď. toto všetko má súhrnný názov komponenty bicykla. V tomto bode nastáva pre laikov trocha problém, pretože všetky tie špecifikácie, čísla a názvy môžu pôsobiť veľmi mätúco. Rozoberme si to ale pekne po poriadku, a uvidíte že to nemusí byť až taký strašiak, ako sa na začiatku môže zdať. Ak si nie ste celkom istí, čo ktorý názov znamená, a kde na bicykli ho hľadať, pomôže vám článok: Z akých častí sa skladá bicykel? Kompletný popis.

Pri osadení bicykla môžete najčastejšie vidieť značku Shimano. Shimano je jeden z troch veľkých hráčov, s ktorými sa môžete na 99% stretnúť – v cestnej cyklistike sú to ešte Sram a Campagnolo. Každý je na veľmi podobnej úrovni. Shimano 105 je napríklad osadenie, ktoré je svojou kvalitou na Mid Range úrovni a môžete ho nájsť na bicykloch pre stredne pokročilých až pokročilých jazdcov v cene bicyklov nad 1000 – 1500 €. Čím vyššia rada osadenia, tým je samozrejme vyrobená z kvalitnejších materiálov (napríklad skandium, titán či karbón), spoľahlivejšia, má vyššiu životnosť, je hmotnostne ľahšia ale zároveň aj drahšia.

Shimano, Sram, Campagnolo – level kvality osadenia

Komponenty bicykla

Keď teda hovoríme o komponentoch bicykla a o osadení, povedzme si, čo sa tým bližšie myslí a čo z popisu týchto komponentov vieme vyčítať. Na obrázku nižšie vidíte osadenie Shimano 105 a konkrétnejšie kľuky s prevodníkmi, reťaz, prehadzovačku, brzdové a riadiace páky, prešmykovač, brzdy a kazetu.

Groupset – komponenty cestného bicykla
Prevodník a kazetaPrevodník označuje veľké predné ozubené kolesá. Napríklad stredové zloženie 50×34, znamená že vpredu sa nachádzajú dve veľké ozubené kolesá, pričom jedno má 50 zubov, a druhé menšie 34 zubov. Pomer 50×34 sa nazýva aj „Compact“. Pri cestných bicykloch existuje ešte aj rozloženie “Standard” – 53×39 alebo “Semi-Compact” – 52×36. Compact má zo všetkých troch najľahšie prevody.

Kazeta označuje zadné ozubené kolieska. Počet zadných ozubených koliesok sa môže líšiť a rovnako sa môže líšiť aj počet zúbkov, ktoré zadné ozubené kolieska majú. Napríklad môže byť zadných ozubených koliesok 9, pričom najmenšie môže mať 11 zubov a najväčšie 32 zubov. Presné rozloženie sa nachádza v zátvorke (11-13-15-17-19-21-24-28-32). Niekedy predajca bicykla uvádza toto rozloženie, niekedy nie. Ak nie, ľahko si ho vyhľadáte na internete podľa bližšej špecifikácie a výrobného označenia kazety, ktoré býva uvedené vždy.

Počet prevodov na bicykli = 18 (2×9)
Vpredu sa nachádzajú dve veľké ozubené kolesá a vzadu ich je 9.

ℹ️ Môže sa zdať, že rozoberanie počtu zúbkov na ozubených kolesách je trocha zbytočné, ale nie je to úplne tak. V skutočnosti to môže byť veľmi užitočné. Počet zubov na predných a zadných ozubených kolesách má totiž vplyv na to, ako rýchlo dokážete na bicykli ísť, a ako ľahko dokážete na bicykli stúpať do kopca. Od počtu ozubených kolies vpredu a vzadu a počtu zúbkov na jednotlivých kolesách sa odvodzujú tzv. prevodové pomery. Túto tému rozoberám bližšie v článku: Ako fungujú prevody na bicykli? Vysvetlenie pre začiatočníkov.
Pre každý bicykel, ktorý uvádzam v prehľade všetkých bicyklov, počítam najnižší aj najvyšší prevodový pomer, aj v prípade ak k danému bicyklu nepíšem hlbšiu recenziu.
BrzdyBrzdové a riadiace páčky sú na cestných bicykloch spojené do jedného celku, páčky ktorými si prehadzujete, slúžia aj na brzdenie. Súvisia s použitou prehadzovačkou, takže ak je prehadzovačka Shimano 105, aj riadiace páčky sú Shimano 105.

Brzdy na cestných bicykloch môžu byť ráfikové, alebo kotúčové. Oba typy bŕzd majú svoje výhody a nevýhody, ktoré môžete lepšie spoznať v súvisiacom článku: Kotúčové brzdy verzus klasické brzdy. Ktorým dať prednosť? Nie je úplným pravidlom, že drahšie bicykle musia mať kotúčové brzdy, pretože aj niektorí profesionálni pretekári stále preferujú skôr klasické ráfikové brzdy. Ide teda najmä o kvalitu použitých materiálov.

Platí jednoduché pravidlo, že najvhodnejšia kombinácia je kompletná sada, kedy na bicykli nie sú miešané komponenty rôznej úrovne a rôznych výrobcov. To znamená, že ak máte prehadzovač Shimano 105, najlepšie je ak sú aj zvyšné komponenty Shimano 105. Toto často neplatí pri bicykloch pre začiatočníkov alebo stredne pokročilých. Brzdy, kľuky či kazeta bývajú často použité od iných výrobcov, napríklad brzdy značky Tektro, alebo kazeta značky Microshift. Kvalita sa samozrejme približuje osadeniu, ktoré by sa dosiahlo osadením Shimano 105, ale môže sa líšiť v kvalite použitého materiálu, hmotnosti, životnosti atď. Pokiaľ je však človek skôr len hobby jazdec, túto nedokonalosť v komponentoch vôbec neucíti. Citeľný rozdiel môže byť pozorovaný jedine v brzdách.

Čo je to cestný bicykel? Stroj? Nástroj? Alebo je to pokračovanie tela, maľba dokončujúca obraz vášho skutočného ja. Tí, ktorí okúsili kúzlo cestného bicykla o tom vôbec nepochybujú, … asi na tom niečo bude.

Sportby.sk

Aké sú na bicykli kolesá?

S kolesami na cestných bicykloch je to podobne ako s rámom. Čím kvalitnejší materiál je na kolese použitý, tým je ľahší a zároveň aj drahší. Bicykle vo vyšších cenových kategóriách môžu mať kolesá vyrobené z karbónu. Kolesá na bicykloch, ktoré sú určené pre začiatočníkov sú vyrábané z hliníku. Tieto kolesá sa môžu líšiť kvalitatívne v závislosti od výrobcu, či už váhou, tuhosťou alebo priľnavosťou, ale vo všeobecnosti ide o kolesá strednej miery kvality, ktoré však pre hobby jazdcov úplne postačujú. Postupom času môžete zvážiť dokúpenie nových kvalitnejších kolies.

Pri kolesách sa môže líšiť výška ráfika. Kolesá cestných bicyklov s vysokým ráfikom nielenže vyzerajú veľmi dobre, ale sú aj aerodynamické. Výška ráfika a aerodynamika sú navzájom neoddeliteľne spojené. Vysoký lem na kolese spôsobuje lepšie prúdenie vzduchu, a preto má zároveň aj menší odpor.

ℹ️ Nie každá výška ráfika je vhodná pre každého cyklistu. Čím vyšší je ráfik, tým je ťažší. Vyšší ráfik je tiež oveľa citlivejší na vietor. Jazda s veľmi vysokým ráfikom, alebo dokonca uzavretým zadným kolesom, je tak oveľa náročnejšia, ako by ste povedali. Na pohodlnosť jazdy potom vplývajú aj plášte, ktoré sa môžu líšiť mäkkosťou, priľnavosťou či môžu byť vystužené proti prepichnutiu.

Kolesá cestného bicykla s vyšším ráfikom

Praktický príklad recenzie cestného bicykla

Každý bicykel osobne vyhodnocujem z hľadiska použitých komponentov, a ku každému počítam najvyšší a najnižší prevodový pomer. Bicykle hodnotím v rámci kategórií, ktoré som rozdelila podľa cien: 0 – 500 €, 500 – 1000 €, 1000 – 1500 € 1500 – 2000 €. To znamená, že ak bicykel stojí napríklad 800 €, hodnotím jeho kvalitu v rámci kategórie bicyklov, ktoré stoja 500 – 1000 € a neporovnávam ho s drahšími bicyklami. Vyberám najmä bicykle strednej cenovej triedy.

Pre bicykle, ktoré neuvádzajú link priamo do konkrétneho obchodu, sa snažím vždy doplniť veľkostnú tabuľku priamo od výrobcu bicykla, pretože niekedy je veľmi ťažko sa k nej v eshopoch dopátrať a výber veľkosti bicykla je kľúčový. Pre niektoré bicykle uvádzam link na osobitnú recenziu, kde bližšie hodnotím kvalitu bicykla a jeho geometriu, tak aby ste mali o bicykli, čo najlepšiu predstavu.

Špecifikácia

LAPIERRE SENSIUM AL 200 W 2020
RámNEW SENSIUM AL WOMEN SUPREME 5 ALLOY
VidlicaSENSIUM AL CARBON/ ALLOY STEERER
PrehadzovačkaSHIMANO SORA RD-R3000GS, 9s
PrešmykačSHIMANO SORA FD-R3000BM
KľukySHIMANO SORA FC-R3000, 50X34T 170mm (S,M), 175mm (L)
Stredové zloženieSHIMANO BB-RS500
KazetaSHIMANO HG200 9s 11-34T
ReťazSHIMANO HG53
BrzdyPROMAX RC-481
RadenieSHIMANO SORA ST-R3000 2x9s
Hlavové zloženieFSA NO.9M/TH 1-1/8”, 36°/36° ACB
RiadítkaLAPIERRE WOMEN ALLOY 38cm(S) 40cm(M, L)
OmotávkaLAPIERRE TAPE
PredstavecLAPIERRE ALLOY -7° 31,8mm 80cm(S) 90mm(M, L)
SedlovkaLAPIERRE ALLOY 27,2x350mm
SedadloSELLE ITALIA X3 XP BOOST LADY
KolesáMACH1 CFX/ SHIMANO RS300 32H
PlášteCONTINENTAL Ultra Sport 2 SL 700X25
PedáleVP-335 Clips&Strap
Hmotnosť9,9 kg

Hodnotenie

Hmotnosť3,5
Hmotnosť bicykla je 9,9 kg, čo je na kategóriu bicyklov od 500 – 1000 € priemer, avšak dajú sa v tejto kategórii nájsť aj ľahšie cestné bicykle.
Geometria/Rám5
Rám na tomto bicykli je hliníkový. Je pevný a ľahký, z 
patentovanej zliatiny Supreme 5 vyniká nízkou hmotnosťou, vysokou tuhosťou a pohodlím. Geometria bicykla je prispôsobená začiatočníkom.
Osadenie4
Osadenie Shimano Sora je použité na väčšine komponentov na bicykli: prehadzovačka, prešmykač, kľuky, radenie. Kazeta je z inej modelovej rady od výrobcu Shimano a brzdy sú značky Promax. Z toho dôvodu hodnotím osadenie znížením o jednu hviezdičku.
Brzdy3,5
Brzdy PROMAX RC-481majú z hľadiska kvality priemerné hodnotenia zákazníkov a je škoda, že výrobca bicykla nepoužil brzdy Shimano Sora, ktoré by dopĺňali zvyšné osadenie bicykla.
Kolesá4
Kolesá MACH1 CFX v kombinácii s plášťami CONTINENTAL Ultra Sport 2 poskytujú dostatočný komfort a externé recenzie sú na úrovni vyššieho priemeru, avšak sú trocha ťažšie, preto ich hodnotenie znižujem o jednu hviezdičku.
Celkové priemerné hodnotenie4

Pre každý bicykel nakoniec vyzdvihujem k celkovému priemernému hodnoteniu aj jeho základné plusy, ktoré vám môžu rozhodnúť pri jeho výbere.

      PLANETBIKE
      Logo